خواص هاماملیس

نویسنده : دکتر کلالی
۱۳۹۶/۰۵/۱۱

خواص هاماملیس

گیاه هاماملیس که با نام فندق افسونگر شناخته میشه، بومی امریکای شمالیه و در بعضی نقاط آسیا هم وجود داره. بومیان امریکا از عصاره این گیاه داروئی برای ساخت محصولات مراقبتی و درمانی استفاده میکنن. عصاره هاماملیس رایحه بسیار دلپذیری داره و میتونه به ترمیم جای نیش حشرات کمک کنه، واریس و هموروئید رو بهبود ببخشه و التهاب زخم ها رو کاهش بده.
اما اینها تنها خواص هاماملیس نیست. هاماملیس بیشتر از همه برای پوست و درمان عارضه های پوستی مفیده. در ادامه به خواص این گیاه برای پوست میپردازیم:

1-    آبرسان پوست
این عصاره در عین پاک کردن پوست از هر نوع آلودگی، پوست رو هیدراته میکنه و نمیذاره پوست دچار خشکی بشه. افرادی که در طول زمستان خشکی پوست رو تجربه میکنن، با استفاده از روغن هاماملیس بعد از استحمام میتونن به حفظ رطوبت پوستشون کمک کنن.

2-    ضد آکنه
هاماملیس به طور طبیعی قابض منافذه پوسته و میتونه التهابات و سرخی ناشی از آکنه رو کاهش بده. همچنین pH پوست رو متعادل میکنه و رشد باکتری های عامل آکنه رو کاهش میده. از مزایای دیگه این گیاه برای پوست مستعد آکنه، جلوگیری از ترشح بیش از حد چربی و ایجاد جوش های سر سفید و سر سیاهه.

3-    بهبود صدمات پوستی ناشی از آفتاب
از اونجایی که این عصاره ضد التهابه، میتونه التهابات ناشی از آفتاب سوختگی رو کاهش بده و از پوسته ریزی پوست پیشگیری کنه.
از سویی آفتاب یکی از عوامل بروز پیری زودرس پوست و ایجاد چروک و کاهش خاصیت الاستیسیته پوسته. این عصاره موجب تسکین و حفاظت از پوست در برابر تاثیر عوامل محیطی مثل آفتاب و آلودگی ها میشه.

4-    کاهش التهاب و سوزش ناشی از موزدایی
 اگر موهای بدن رو با استفاده از تیغ، موبر و ... اصلاح کرده باشید، احتمالاً در پوستتون احساس خارش و سوزش در پوست، و یا التهابات ناخوشایندی که در اطراف فولیکول مو بوجود میان رو تجربه کردید. هاماملیس میتونه این حالت رو کاهش بده و اگر در حین اصلاح پوستتون دچار خراش یا زخم سطحی شده باشه، این ماده به درمان سریعتر اون کمک میکنه.